Tech gigant Facebook blokuje akékoľvek propagované zmienky o CBD a konope na svojej platforme. Spoločnosť však nehovorí nič konkrétne o CBD alebo konope v žiadnom zo svojich pravidiel týkajúcich sa prípustného obsahu. Namiesto toho sa Facebook jednoducho vypína a v niektorých prípadoch mazanie účtov a stránok, ktoré považuje za porušujúce jeho pravidlá inzercie. Zároveň sa nezdá, že Facebook je veľmi ochotný vysvetliť svoje vlastné dôvody pre zákaz stránok propagujúcich CBD alebo produkty konope . A to je frustrujúce pre podniky a jednotlivcov, ktorí uverejňujú a inzerujú na platforme, pretože CBD nie je nezákonná.
Trh s CBD sa za pár rokov prudko zvýšil z trendu v oblasti zdravia a wellness do hlavného prúdu. Analytici projektujú trh s CBD, ktorý by mohol do roku 2022 zlomiť 20 miliárd dolárov. A podniky z malých kaviarní až po masívnych lekárnikov v maloobchode skladujú produkty CBD, aby uspokojili rastúce požiadavky spotrebiteľov. Stručne povedané, CBD je nesmierne populárny, a preto je veľkým podnikom.
Tajné pravidlá Facebooku pre CBD
V súčasnosti však Facebook nie je veľmi priateľský k podnikom, ktoré predávajú CBD a iné výrobky z konope. Naopak, Facebook sa zdá byť mimoriadne dlžný, aby zakázal a cenzuroval CBD a obsah súvisiaci s konope, najmä na propagovaných stránkach a reklamách.
Viaceré spoločnosti a online maloobchodníci nahlásili náhle pozastavenie svojich účtov, odstránené stránky a zastavenie šírenia reklamy. Keď však používatelia požiadajú Facebook, aby vysvetlil, prečo slovo „CBD“ alebo obrázok konopného listu porušuje jeho pravidlá, spoločnosť neposkytuje jasné odpovede. Hovorcovia Facebooku tiež nie sú príliš jasní.
Facebook potvrdil zákaz reklamy na CBD a konope. Toto rozhodnutie je však podporované firemnými zásadami, ktoré osobitne neuvádzajú konope alebo CBD. Pravidlá Facebooku namiesto toho len hovoria, že zakazujú stránky propagujúce „nelegálne výrobky alebo služby“, „drogy a výrobky súvisiace s drogami“ a „nebezpečné doplnky“.
Ale CBD, podľa vlastnej definície federálnej vlády, nie je nič z toho. Pokiaľ kanabidiol pochádza z konope a neobsahuje viac ako 0,3% THC, je legálny. CBD nie je liekom ani výrobkom súvisiacim s liekom. Zákon o farme z roku 2018 odstránil konope a jeho deriváty zo federálneho zoznamu kontrolovaných látok. A nakoniec, CBD technicky nemôže byť doplnkom. Toto je jedno z obmedzení zákonných CBD, ktoré zaviedli USDA a FDA.
Problém je však v tom, že Facebook určuje „podľa vlastného uváženia“, či konope alebo CBD patria do niektorej z týchto kategórií. A v súčasnosti spoločnosť zaobchádza s konope rovnako ako s akýmkoľvek iným marihuanovým produktom obsahujúcim THC . A bez jasných pravidiel užívatelia podstupujú neznáme riziká - a potenciálne strácajú peniaze - reklamné konope alebo CBD na platforme.
Facebook čelí súdnemu konaniu o zákaze reklamy na konope a CBD na stránkach
Napriek oznámeniu z októbra minulého roku, keď Facebook uviedol, že by zastavil tieňový zákaz obsahu súvisiaceho s kanabisom, zdá sa, že zákaz CBD spoločnosti existuje už niekoľko rokov. Teraz však Facebook čelí súdnemu konaniu o svojom postoji k obsahu súvisiacemu s CBD.
Felicia Palmer, ktorá založila jeden z najstarších webov pre hip hop na internete, začiatkom tohto júna podala na Facebook žalobu . Palmer, ktorý sa v roku 2016 obrátil na kanabis, keď bojoval proti rakovine prsníka, zaplatil Facebooku za propagáciu príspevkov o CBD a online samite kanabisu Cannaramic . Po prijatí peňazí však Facebook reklamy nezobrazil. Potom úplne zakázal Palmerov reklamný účet. Facebook uviedol, že účet deaktivoval, pretože „nepovoľuje reklamy propagujúce nelegálne, predpisované alebo rekreačné drogy“.
Maloobchodníci konopí a CBD uvažujú o opustení marketingovej stratégie Facebooku
Facebook agresívne presadzuje svoj zákaz konope a CBD. Jej neschopnosť poskytnúť jasné odôvodnenie to však začína odvádzať podniky od svojej platformy. Pre malé podniky , ktoré míňajú značné peniaze na propagáciu tovaru a služieb, môže byť hlavným problémom neohlásené a nepredvídateľné pozastavenie účtu. Vymazanie účtu a zastavenie šírenia reklamy môže mať vážny dopad na príjmy spoločnosti.
Drury, ByAdam. “Facebook Confirms Ban on CBD Advertising and Promotion.” Green Rush Daily, 11 June 2019, https://greenrushdaily.com/news/facebook-confirms-ban-on-cbd-and-hemp-advertising/.